streda 16. mája 2012

Barcelona nielen na tanieri

Do Barcelony som túžila ísť od chvíle, keď som uvidela film Vicky, Kristina, Barcelona. Mal takú príjemnú atmosféru, bol plný zapadajúceho slnka a pohody, že som si povedala, tam raz chcem ísť. A ešte navyše tam môj mužík bol tri krát na služobnej ceste a farbisto mi o tom vždy rozprával.
Teraz sa nám to podarilo, na pár dní a odtrhnúť od povinností a spraviť si krátky ale o to intenzívnejší výlet. Zopár fotiek som pre Vás pripravila, aj keď to dalo veľkú námahu z toho množstva krásnych vecí vybrať iba pár.
La Rambla. Najznámejšia ulica v Barcelone, s promenádou, kvetinovým trhom a množstvom živých sôch. Lemovaná je stromami, kaviarňami, reštauráciami. Spája stred mesta s prístavom a je na nej úžasný, fantastický, farebný trh, kde majú všetko! Poukladané ovocie, každé na vlastnom liste, krabičky so zmesou ovocia, ovocné šťavy od obyčajných až po exotické, čisté alebo miešané s kokosovým mliekom....jednoducho RAJ.
Spomínané šťavy.
Čerešne poukladané stopkami hore!
Rôzne druhy korenia s rôznymi druhmi sušených hríbov.
 Exotické ovocie, každé krásne poukladané.
 Každé mango s vlastným listom.
 Tu je už úplna exotika.
 No a samozrejme ryby.
A nesmie chýbať sladké. Kandizované ovocie, všetky druhy orieškov v karamele, čokolády,
a opäť čokolády, s orieškami, sušeným ovocím, kandizovaným ovocím, biele, horké, mliečne....
Vozili sme sa takýmto autobusom, s výkladom o celom meste a po celom meste. Barcelona je obrovské trojmiliónové, hlavné mesto Katalánska. Druhé najväčšie mesto Španielska. A takto sa príjemne dala vidieť jeho veľká časť.
Pohľad z autobusu. Ulice sú upratané, čisté, všadeprítomní upratovači neustále zametajú. Moderná architektúra sa snúbi so starou bez toho aby to pôsobilo rušivo. O Barcelone sa hovorí, že je mestom excentrického génia Gaudího
Bol to najslávnejší architekt Španielska, ktorý navrhol najväčšie pamiatky v Barcelone. Na jednej práve stojím a je to Casa Milá, známejšia ako La Pedrera. Bol to nájomný dom a v súčastnosti je to múzeum Antonia Gaudího, s expozíciou množstva jeho prác, malieb, fotografií, kresieb a makiet.
La Pedrera z vonku.
A prichádzame k najznámejšej, najnavštevovanejšej stavbe v celom Španielsku - Sagrada Família alebo Chrám svätej rodiny. Gaudího veľkolepé dielo, ktoré sa stavia už od roku 1883. A ešte sa asi 10 rokov bude. Stredný pilier má byť vysoký ako žeriav, ktorý vidíte v pozadí.
Gaudí je v nej dokonca aj pochovaný.
Vnútro stavby je monumentálne.
A ešte raz.
V rámci večerných vychádzok sme natrafili na koncert španielskej gitary. Konalo sa to v kostole a bol to neskutočný zážitok. Fotené telefónom, o čom vypovedá aj kvalita fotiek.
Ruská gitaristka hrajúca na španielskej gitare.
A opäť trošku z kulinárskej stránky. Ochutnali sme toho veľa a skoro všetko bolo veľmi chutné. Len paelle akosi neviem prísť na chuť. Pripadá mi to ako slovenské pondelňajšie rizoto. Toto konkrétne je krémová studená paradajková polievka, podávaná s vajíčkom a krutónmi.
Foie gras.
Homária polievka s plodmi mora.
Chobotničky.
A tu sme narazili na komunikačnú bariéru. Španieli málo hovoria po anglicky. Mladší áno, ale v reštauráciách pomenej. Servírke som vysvetľovala, že by sme chceli zmes rýb a okrem toho sme si objednali ešte zmes mušlí a nakoniec sme dostali iba tieto zmesi morských potvoriek a odišli sme skoro hladní. Myslím, že na pár mesiacov nechcem mušle a krevety ani vidieť:-))
A toto je tá zmes rýb na ktorú sme mali veľkú chuť.
Napriek nechuti k paelle, tapas majú perfektné. Od výmyslu sveta. Veľmi dobrý bol ten chlebík v pozadí, podobný ako bruschetta s paradajkou.
Výborné na celom stravovaní je, že sedíte na tapas bare, prstom poukazujete na čo máte chuť a oni Vám to naservírujú. Šaláty, chlebíčky, morské potvory, mäsové guľky, držky.
Zvláštny druh mušlí. Asi začínam mať predsudky ale mala som veľký problém to ochutnať. A nakoniec mi to ani nechutilo...
No ale od jedla späť k pamiatkam. Torre Agbar. Mrakodrap s 33 poschodiami. Krásny svojimi farebnými mozaikami. V noci ho osvetlujú a hrá všetkými farbami.
La Font Màgica - spievajúca a hrajúca fontána. Skoro dve hodiny sme čakali na zotmenie na múriku, presvedčení aké máme skvelé miesto. Bolo nám síce čudné, prečo sa k nám nikto nepridáva a keď fontánu spustili, pochopili sme. Ledva sme stihli odskočiť aby sme neskončili celí morkí. 
Všade hrá vážna hudba a fontána strieka podľa intenzity melódie.
Gaudího ďalší projekt - park Guell. Nechcem sa stále opakovať so superlatívmi ale inak sa nedá. Úchvatné. Tie mozaiky, architektúra, stromy, lietajúce papagáje, krásne počasie...stačí?! Máte predstavu aké to asi bolo? :-))
Vchod do parku.
Pláž. Počasie nám síce prialo ale podvečer už pofukovalo. Ja som taká zmrznutá, preto ten sveter. Inak boli aj odvážlivci, čo sa kúpali.
No a nebolo by to Španielsko bez poriadnej Sangrie. Je to víno s ovocím a vraj aj s brandy. Na chuť je to taká jemná malinovečka.
Vyššie som písala o ulici La Rambla a tu pridávam už fragmenty z nej. Upozorňujem, že nefúkalo...:-)) Takto tam stál niekoľko hodín.
Bolo ich tam niekoľko, najmä v piatok a v sobotu sú takéto živé sochy na každom kroku.
A toto nám nedalo neodfotiť. Aj takáto je asi mládežnícka móda. No veď proti gustu.....:-)
Môj mužíček si chcel jedno takéto stehienko aj domov zobrať, no neviem, čo by na to povedali na letisku.
Konečná. Pohľad z lietadla a hajde domov. A teraz by som potrebovala ešte aspoň tri dni dovolenky na regeneráciu.

50 komentárov:

  1. Lucka,ale som si kraasne zaspominala pri tvojom prispevku...Barcelona je neskutocna,mna dostala na prvy pohlad..bola som tam kedysi daaavno,este s rodicmi,a odvtedy o nej stale snivam a velmi dufam,ze raz tam zajdeme aj spolu s manzelikom:) milujem Gaudiho architekturu,a proste cela Barcelona ma uzasnu atmosku..a aby som nezabudla,ty tiez vyzeras uzasne,ako vzdy :))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Martinka, tesim sa, ze som Ti pripomenula pekne spomienky. Urcite sa s muzickom vydajte na vylet, je to parada. A dakujem za kompliment:-)

      Odstrániť
  2. Velmi krasne fotky - fakt tam muselo byt krasne. Nellie

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Vdaka Lucka za super reportaz . Ani ja som este nebola v Barcelone. Rada by som rada isla na taky predlzeny vikend. Splnil sa tvoj sen a to je dobre. Prajem ti , aby sa ti plnilo co najviac tvojich snov.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Adrianka, tesim sa, ze sa ti pacil moj zostrih. Dakujem za kraasne prianie, ved dalsi na programe je London:-))

      Odstrániť
  4. uzasne Lucy, fotky, atmosfera a to jedlo! A este aj tebe to svedci :-) Urcite ta to nabilo pozitivnou energiou, aj ked ty si stale taka pozitivna .-D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tanicka, dakujem za krasny komentarik:-) hmm, pozitivna....to by si ma mala vidiet ked sa s dcerou ucim:-DD

      Odstrániť
  5. Lucka, prenádherná fotodokumentácia a k tomu aj Tvoje slovo :-) Ovocie krásne poukladané, Chrám svätej rodiny zvnútra je skvostný a verím, že aj koncert španielskej gitary v kostole bol prekrásny zážitok. Ďakujem, že som mohla byť v Barcelone aj takto - prostredníctvom Teba. A pripájam sa k Táni, že Ti to veľmi svedčí :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. uuuuuzasneeeeee!!!! aj ja chcem ;o)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. nádherná reportáž a Ty si jaka herečka ;) čerešne sú úžasné. Zdá sa mi to, alebo naozaj sú také veľké?? :o

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Eli, dakujeem.... ze herecka:-)) ceresne boli krasne a velke, nezda sa ti to:-)

      Odstrániť
  8. krásne Lucka,,určite to bol skvelý zážitok :)

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Lucka, fotky úžasné, jedlo tiež, akurát tie zmesi rýb a chobotnice a mušle...toto by som ja asi ťažko...:-). Krása, tíško závidím :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Rikinka, dakujem:-) a s muslami si aj ja davam na chvilu pauzu:-D

      Odstrániť
  10. pre mna je Barcelona jedna obrovska najvacsia srdcovka z celeho cestovania a ze ho bolo v urcitom obdobi a po celom svete...vsetky tie veci co si popisala, nadchli aj mna a uzila som si v nej krasne dni. Lucka, velmi dakujem za pripomenutie, perfektne si tento post spracovala. Barcelonu mam v nohach a dame ju aj viackrat, aj tento rok bola v plane, ale nakoniec siel priatel sam, lebo cakame babatko a nechcela som riskovat- Jezisko mu priniesol listok na zapas FC Barcelona. tiez Matejko je este maly. dodavam, ze som aj velky fanusik FC Barcelona + Leo Messi a Pep Guardiola. barcelona je len jedna. svetova, farebna, vonia juzansky, rovnako ako Havana. nebola by bez Gaudiho. uz koncim ale o barcelone dokazem basnit donekonecna :))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Andrejka, krasne si to napisala, jaaaj, veru Barcelona je uzasna. Drzim palce s babatkom a verim, ze si ju vo stvorici este vela krat uzijete:-)

      Odstrániť
  11. Krásné fotky, hlavně na trhu..kéž by něco takhle krásného pro nás blázny do jídla bylo i tady

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jani, dakujem. Ako vravis, ten trh bol cista fantazia a mat ho tu....by bolo neopisatelne!

      Odstrániť
  12. I prostřednictvím Tvých fotek je to úchvatný výlet, takže ve skutečnosti to musela být pecka! Nádherné fotky ovoce na trhu, krásné jídlo (mně by tolik škebliček a krabů nevadil :-))) ) a břitvové mušle? O těch se píše, že je to velká lahůdka, ale doposud jsem neměla možnost je ochutnat. U nás k vidění nejsou téměř vůbec. Nádherná reportáž mi proslunila dnešní den se zataženou oblohou :-) V Barceloně jsem byla asi před dvaceti lety a kromě jeřábu nad chrámem si nepamatuji téměř nic. Takže ještě jednou díky, Luci! :-)
    P.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Papaja, no konecne mi niekto predstavil tie cudesne musle. Tak britvove, hmmm, jest ich uz asi nebudem:-) Dakujem za mile slovicka:-))

      Odstrániť
  13. Z toho trhu by ma musel muž doslova a do písmena odniesť. To je to, čo mne na Slovensku chýba. Lucka, poviem Ti, si kočka. Ďakujem za sprostredkovanie atmosféry.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ivanka, dakujeeem:-) A tomu ver, ze by ta vynasali z toho trhu:-DD Bolo tam vsetko!

      Odstrániť
  14. super zážitok, krásne zdokumentovaný :) radosť čítať...

    OdpovedaťOdstrániť
  15. uzasna, uzasne daco! moji rodicia po navrate z barcelony boli ohureni uplne rovnako! musim sa tam aj ja raz dostat... :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  16. Krásne, krásne, krásne. Kamarátka sa tiež nedávno vrátila zo 4 dňového výletu z Barcelony, ešte sme sa nestretli, ale už viem, čo by ma mohlo čakať (čo sa fotiek týka, asi len o 3000x viac :)).

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Kinga, dakujem, dakujem, dakujem:-D ake boli kamoskine fotky:-))

      Odstrániť
  17. Krasne fotky, ta atmosfera z nich primo sala :) Na trhu bych asi vazne nevedela, kam koukat driv, vsechno to vypada uzasne. Na potvory na taliri bych se asi tvarila trochu hur :D Zavidim :))

    OdpovedaťOdstrániť
  18. Krásný výlet, krásné fotky! Dýchá z toho prázdninová atmosféra. Nádhera.

    OdpovedaťOdstrániť
  19. Nádhera...aj ja by som tam raz chcela ísť :-) a úplne krásny blog máš...ja s niečím podobným začínam len musím zohnať niekoho kto to bude čítať a nebudem si robiť len súkromnú kuchársku knihu :-))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Joj, Lia, dakujem kraasne. Neboj, citatelia pridu postupne, uz aj ja idem hned kuk:-))

      Odstrániť
  20. Ten posledný mládežník to zabil, jáj:) Inak tie žiletkové mušle.. vlastne nepoznám nikoho, komu by chutili, takže v pohode:)
    teším s atam (a ešte viac, keď vidím také fotky), bola som v B. len ako malá s rodičmi a teraz sa mi tam presťahoval kus rodiny, tak musím ísť pozrieť:)

    OdpovedaťOdstrániť
  21. Jeeej Farfalla aj ja chcem kus rodiny v Barcelone!! To je parada. Tak si to uzi:-))

    OdpovedaťOdstrániť
  22. Barcelona..taky bych se tam ráda podívala :) Máš nádherné fotky, nejvíc mě asi láká ta polévka s mořskými plody, i když se jí i trochu bojím :D Děsí mě ty zvířátka v ní. A nejlepší je prostě ten chlapík se spadlýma kalhotama - k tomu není co dodat :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Kati, dakujem krasne. Tie potvorky v polievke boli v pohode:-) uz nekusali:-))

      Odstrániť
  23. krásne fotky, Lucka, krásny výlet!! a nečudujem sa, že si pri tej jednej veci mala problém ochutnať, chichi :)))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Andrejka, dakujem:-) a velmi ma pobavil Tvoj komentar:-DD

      Odstrániť
  24. wau krasne napísané, Barcelona je naozaj krasna a pestra, bola som tam zatial len raz ale uz teraz premyslam kedy bude najlepsia doba opat tam zavitat :)

    OdpovedaťOdstrániť
  25. Krásne fotky, a veľmi rada by som aj ja navštívila Barcelonu :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Bambi, dakujem, aj ja by som ju navstivila hned aj zajtra:-))

      Odstrániť